loading...
عصر ظهور
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
ویرایش عکس به مانند یک متخصص توسط مرورگر وب 0 179 host
توهین به استاد رائفی پور در سایت های تاریخی 1 582 faateme
دانود سخنرانی دکتر عباسی در مورد زمینه سازی برای ظهور 1 544 u313
جایگاه زن در اسلام 5 273 soshiant
آزادی استفاده از حجاب اسلامی برای زنان مسلمان ترکیه 0 253 soshiant
تعداد بانک‌های ورشکسته آمریکا به 23 مورد رسید 0 254 soshiant
روزه در مسیحیت به چه صورتی است؟ 0 245 soshiant
کمپانی والت دیزنی در یک قدمی اعلام ورشکستگی 0 252 soshiant
سوآستیکا ، یا صلیب شکسته ، نمادی عالم گیر 0 485 soshiant
دانلود آیات جدید قرآن !!! 0 313 soshiant
با مسیحیت تبشیری و کلیساهای خانگی آشنا شوید 0 269 soshiant
دانلود سخنرانیهای صوتی استاد قرائتی 1 1618 soshiant
حل مشکل دانلود از مدیا فایر 0 270 soshiant
معرفی سایتها و وبلاگها ( داخلی و خارجی ) 3 218 soshiant
شیطان پرستی 1 234 soshiant
معرفی سایتها و وبلاگهای پیرامون مهدویت 1 210 u313
انحرافات مهدویت و خرافات آن 0 257 u313
وظايف منتظران در عصر غيبت 0 323 u313
قصه های یک دیدار 0 243 u313
مجموعه چند پیامک زیبای مهدوی 0 316 u313
مبشرگمنام بازدید : 160 سه شنبه 15 فروردین 1391 نظرات (2)
مهدویت، نظریه جمهوری اسلامی و جهانی شدن
 
 
 
بدون تردید انقلاب اسلامی ایران در جهان معاصر یکی از نادرترین انقلاب هایی بود که باعث شد نگرشی جدید نسبت به اسلام و جهان پیرامون ما بوجود آید. بر خلاف تمام انقلاب های صده های اخیر که با نگرشی سکولارمآب و غیر دینی به وجود آمدند، انقلاب اسلامی تنها انقلابی بود که با رویکردی دینی به وجود آمد و راه خود را ادامه داد.

نکته جالب تر دیگر اینکه تمام انقلاب های بزرگ معاصر را به نام ملیت کشوری که عامل به وجود آورنده آن است می شناسیم، در حالیکه انقلاب اسلامی را بیشتر به نام ایدئولوژی و با پسوند ایدئولوژیکی آن که اسلام است شناخته شده است.

هویت یابی انقلاب هایی همچون انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه و انقلاب چین را با پسوند کشور موجد آن انقلاب می شناسیم و به نام ملیت هایی که بانی آن انقلاب ها بوده اند، این در حالی است که ترکیب انقلاب اسلامی بیشتر با ایدئولوژی و دین پیوند خورده است تا ملیت ایرانی، هر چند سهم ملت ایران در طول تاریخ در نقش دهی به بسیاری از جهت های تاریخی بزرگ غیرقابل انکار است.

جمهوری اسلامی

بدون شک جمهوری اسلامی پیش تر و بیشتر از آنکه یک نظام صرف سیاسی و حکومتی باشد، یک تئوری بزرگ است که دارای بار معرفت شناختی عمیقی است که قادر است با بسیاری از نظریه های موجود در نظام روشنفکری معاصر رقابت کند و قاطعانه این رقابت را ببرد. یکی از مغلطه های تاریخی که تقریبا همه روشنفکران متعهد ما بدان دچار شدند این بود که بیشتر به نظریه جمهوری اسلامی به عنوان یک نظریه صرفا حکومتی نگاه می شود و هیچ گاه حتی یک مقاله پیرامون مبانی معرفتی این نظریه بزرگ ارائه نشد که در بحث آسیب شناسی این نظریه بدان پرداخته می شود.

امروز و در عصر جهانی شدن و جهانی سازی با توجه به نزدیکی مبانی بین مهدوت و نظریه جمهوری اسلامی باید بیشتر از گذشته به این نظریه توجه شود تا با استفاده از توانایی های بالقوه این نظریه در تشکیل یک جامعه نمونه اسلامی، زمینه سازی لازم برای ظهور حضرت مهدی(عج) فراهم شود.

جهانی شدن

جهانی شدن یا Globalization یکی از رویکردهای جدید و جدی است که ذهن بسیاری از اندیشمندان در عرصه های مختلف و حوزه های فکر متفاوتی را به خود مشغول کرده است.

از تئوری پردازان علوم تجربی گرفته تا اقتصاد و سیاست و دیگر علوم انسانی همه و همه و حتی متالهان ادیان و فرق مختلف را به خود مشغول داشته است و همه در این اندیشه اند که در مواجهه با این سیر متحول و در این حال متهور چه کنند. هر چند جهانی شدن یک رویکرد فکری جدید است اما به نظر می رسد به لحاظ تاریخی به درازای تاریخ بشریت تفکر مستتر جهانی شدن وجود داشته باشد.

از روز نخست که بشر تلاش می کرد محیط خود را بهتر بشناسد و بر آن فائق آید و همچنین از روزی که تلاش داشت تا قدرت خود را به انوع دیگر رقبای انسانی خود در روی زمین بقبولاند و فکر و فرهنگ و تمدن خود را بر آنها غالب کند، مفاهیم مستتر جهانی شدن در فکر و رفتار انسانی وجود داشته است.

بنابراین به نظر می رسد نمی توان از جریان جهانی شدن دوری جست و در یک گوشه کز کرد، در حالیکه جامعه جهانی به سوی یک سیستم یکپارچه پیش می رود، در این جریان گذار که اوج حساسیت ایدئولوژی های مختلف است تا سهم خود را در آینده جهانی که در حال جهانی شدن است بربایند، نقش اسلام و نظریه "جمهوری اسلامی" و رسالت جوامع امروز اسلامی صد چندان شده است.

نمی توان از این جریان جهانی جدا شد و اگر قرار است در مسیر جریان قرار بگیری باید سهم خود را در یک چنین فرایند مهم و حیاتی ایفا کنی وگرنه در این بلبشوی جهانی شدن و جهانی سازی فرهنگ، تاریخ و هویت خود را از دست رفته خواهیم دید.

بنا بر این باید روشنفکران مسلمان و بخصوص روشنفکران متعهد شیعه با تکیه بر آراء بلند فقه شیعی پیرامون مهدویت در روشن کردن نقش "جمهوری اسلامی" و نظریه آن در این فرایند جهانی نقش خود را صد چندان کنند.

جمهوری اسلامی و جهانی شدن

پیش از بحث پیرامون" نظریه جمهوری اسلامی" و جهانی شدن باید متذکر شد، با وجود تعاریف متعدد درباره جهانی شدن ما امروزه با دو جریان و موج سهمگین روبرو هستیم. اول جهانی شدن که ما موافق روند اصولی آن هستیم. روندی که به تفکر و تاریخ و هویت تمام ادیان و اقوام احترام می گذارد و روندی مشخص از حرکت جوهری انسان ها را بسوی یک جهان یکپارچه با انسان یکپارچه و توحیدی را مشخص می کند. اما اگر در این روند سوءگیری شود، چنان که اکنون شده با روندی به نام جهانی سازی مواجه هستیم.

در حالی که جهانی شدن یک فرایند طبیعی مبتنی بر جریان رشد شعور و دانش و آگاهی های بشری است که ما موافق آن هستیم، جهانی سازی فرایندی است که توسط اربابان آمریکایی و در قالب نظم نوین و یا رشد و توسعه دموکراسی در کشورهای جهان سوم و بخصوص کشورهای مسلمان در حال جریان است.

جهانی سازی به دنبال اثبات تفکرات تند و خشن هانتینگتون و فوکویاماست که مدعی اند پیروز پایان تاریخ، لیبرال دموکراسی غربی است.

جهانی سازی فرایندی است که به دنبال ایجاد اقتصادی جهانی است که قیمت تمام کالاهای تولیدی در سراسر جهان از نفت گرفته تا بقیه مواد و هزینه مزد کارگران را در آن بورس های بزرگ نیویورک تعیین می کنند.

در سیاست جهانی سازی سیاست سکولار جانشین تمام انواع و اشکال حاکمیت در جهان می شود و بخصوص نقش حاکمیت دینی در آن به صفر می رسد. و در فرهنگ جهانی سازی فرهنگ آمریکایی است که زیر سایه شوم پلورالیزم (تکثرگرایی) و....تمام فرهنگ ها و هویت ها را نابود می کند.

در یک چنین اوضاع و احوالی همچنانکه قبلا هم متذکر شدیم، نظریه "جمهوری اسلامی" قادر است بر بسیاری از مناسبات موجود تاثیر بگذارد و رسالت اندیشمندان بزرگ و متالهان متعهد در این برهه بیش از وقت دیگری است. کسانی که مکلفند در تعریف مبانی، نظریه "جمهوری اسلامی" این نظریه را وارد عرصه های دانشگاهی و اجتماعی جهان کنند تا اندکی از مظلومیت تاریخی این نظریه بکاهند تا این نظریه بتواند با تکیه بر قدرت و توانایی های بالقوه خود، تغییری مناسب با توان خود در وضع موجود بدهد.از این حیث رسالت ما در این برهه بسیار سنگین است.

در عصری که زیر سایه شوم جهانی سازی، فرهنگ و تمدن و تاریخ ما در حال نابودی است باید دست به دامن این نظریه بزرگ شد تا بتوان از این برهه حساس به سلامت عبور کرد و سهم خود را درفرایندهای جهانی شدن ایفا کرد.

نظریه "جمهوری اسلامی" یک نظریه متعادل است که قادر است در میان این همه نظریه افراطی با اندکی توجه راه تعالی خود را بپیماید که نتیجه آن تعالی بشر و جامعه جهانی در عصر جهانی شدن است. امروز نظریه " جمهوری اسلامی" عمیقا بامسائل بزرگی از قبیل مهدویت، حکومت جهانی مهدی(عج)، پیروزی مستضعفین بر مستکبرین و حکومت ولایی و... آمیخته شده است که باید بدان بذل توجه شایانی شود. این یک ادعا نیست بلکه یک حقیقت است که بعد از انقلاب بزرگ پیامبر اسلام (ص) و دوران تلاش های بی وقفه ائمه معصومین (علیهما سلام)، انقلاب اسلامی ایران یکی از نوادر تاریخ است.

یکی از وجه مشخصه های این انقلاب آن است که بر اساس عاشورای حسینی شکل گرفته و ریشه در مبانی اصیل اسلام و تفکر توحیدی دارد. بنابراین و با توجه به دکترین مهدویت و حکومت جهانی مهدی موعود(عج) در رابطه با نظریه جمهوری اسلامی دو تئوری را می توان مطرح کرد:

1.جمهوری اسلامی به عنوان زمینه ساز اصلی حکومت جهانی و یکی از عوامل اصلی در تعجیل فرج قائم (عج): امروزه گسترش موج اسلام گرایی در سراسر جهان بخوبی پیداست و به نظر می رسد که علیرغم تلاش هژمونیک غربی در مخدوش کردن چهره اسلام، انسان معاصر به طور کاملا عقلانی پی برده که باید برای نجات بسیاری ودر واقع همه گرفتاری هایش به دامن این دین مبین پناه ببرد. از طرف دیگر "جمهوری اسلامی" باعث رشد نوعی بیداری اسلامی شده است که در تمام تمام کشورهای اسلامی بخوبی پیداست.

این مسائل ما را به سوی این نظریه رهنون می شود که با توجه به اینکه نظریه جمهوری اسلامی نزدیکترین نظریه و نوع حاکمیت به حاکمیت اسلامی است، لذا این نظریه یکی از زمینه های اصلی ظهور قائم (عج ) می باشد. روزگاری و در زمان حیات امام خمینی(ره) مردم شعار می دادند که:خدایا خدایا تا انقلاب مهدی (عج)، خمینی را نگه . و بعد از رحلت آن مرد بزرگ و تاثیر گذار این شعار تبدیل شد به این عقیده که: خدایا خدایا تا انقلاب مهدی(عج)، از نهضت خمینی محافظت بفرما و در واقع می توان در بن مایه های همین شعارهای عقیدتی یک ایدئولوژی جهانی را متصور شد.

رشد و توسعه نظریه جمهوری اسلامی یکی از زمینه های اساسی ظهور می باشد که باید بدان بذل توجه شود. امروزه درصد زیادی از جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می دهند و این امت باید با تکیه بر یکسری مبانی نظری از هویت خود در فرایند جهانی شدن دفاع کند و نظریه "جمهوری اسلامی" یکی از این مبانی نظری قوی و قدرتمند است. این نظریه به عنوان نظریه ای که باعث رشد موجی جدید از نوعی اسلام خاص که غربییان به عمد از آن به بنیادگرایی اسلامی یاد میکنند شده است، که آینده بهتری را برای جهان متصور می کند.

در متن و بطن نظریه "جمهوری اسلامی" می توان تصویری از حکومت جهانی مهدی موعود (عج) را تصور کرد، هر چند وضع موجود شاید همان وضعی نباشد که با حاکمیت جهانی آن منجی بزرگ برابر باشد، اما معتقدیم نزدیکترین تصویر و تعریف به حاکمیت درست اسلامی همین نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر پایه ولایت مطلقه فقیه است و نظریه جمهوری اسلامی قادر است زمینه لازم را برای ظهور نهایی آماده کند.

شاید بهتر باشد این سخن توین بی را هم در اینجا مورد توجه قرار دهیم که البته پیش از انقلاب اسلامی ایران یک چنین پیش بینی کرده بود: پان اسلامیزم خوابیده است با این حال ما باید امکان این نظر را داشته باشیم که اگر مستضعفین جهان بر ضد سلطه غرب به شورش برخیزد و خواستار یک رهبری ضد غربی شود این خفته بیدار خواهد شد و بانگ این شورش ممکن است در برانگیختن روح نظامی اسلام موثر افتد و حتی اگر این روح به قدر خفتگان هفت گانه در خواب بوده باشد، اثر جبران ناپذیری دارد زیرا ممکن است پژواک های یک عصر قهرمانی را منعکس سازد .

2.جمهوری اسلامی به عنوان یکی از قطب های تاثیر گذار در فرایند جهانی شدن: هر چند نظریه نخست ممکن است تا رسیدن به لحظه ظهور و با توجه به نامشخص بودن زمان ظهور حضرت قائم (عج) برای اذهان جهانی اندکی ثقیل به نظر بیاید، اما نظریه نزدیک تر و قابل درک تر آن است که رشد و توسعه نظریه " جمهوری اسلامی" قادر است بسیاری از مناسبات جهانی را به نفع این نظریه و امت اسلامی و به طور کل نوع بشر در جهان امروز تغییر دهد.

امروزه کشور ایران که صاحب نظریه "جمهوری اسلامی" است در جهان و فرایندهای سیاسی آن تاثیرگذار شده است و در منطقه خاورمیانه ایران حرف اول را می زند. یکی از عقبه های قدرتمند این نظام اساس اسلامی آن است که بر اساس اسلام اصیل می باشد. حدود یک دهه جنگ نظامی ابرقدرت ها علیه ایران نه تنها آن را تضعیف نکرد بلکه باعث قدرتمند شدن آن شد و امروز ایران را به سطحی رسانده که بر بسیاری از معادلات بین المللی تاثیرگذار است.

این که در میان امت اسلامی جامعه مسلمان ایرانی به عنوان نماینده " امت " قادر است بر فرایندهای جهانی تاثیر بگذارد پدیده میمون و مبارکی است، هر چند نباید به همین مسئله اکتفا شود. کشور ایران با تکیه بر توانایی های این نظریه قوی قادر است به یک قطب بزرگ در معادلات جهانی تبدیل شود و این مسئله ای انکار ناشدنی است و در برهه ای که همه ما تجربه خوب جهانی شدن را به امید حاکمیت جهانی حضرت مهدی(عج) را در کنار تجربه تلخ جهانی سازی از سر می گذرانیم، نظریه جمهوری اسلامی پدیده ای منحصر بفرد است که باید از آن حمایت فکری شود.
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط پردیس باکس در تاریخ 1348/10/11 و 1:34 دقیقه ارسال شده است

سلام دوست عزيز !

آيا مي خواهي بازديد وبلاگت را افزايش بدي ؟

آيا مي خواهيد رتبه هاي نخست موتور جستجوگر گوگل شويد؟

پيشنهاد ما را قبول کنيد و از لينک باکس هوشمند پرديس باکس استفاده کنيد.

آيا مي دانيد لينک باکس چگونه باعث افزايش بازديد شما مي شود ؟

آيا با نحوه کار لينک باکس ها آشنايي داريد ؟

راهنماي کامل استفاده از لينک باکس پرديس را مشاهده نماييد

www.help.pardisbox.ir

شما هم در سايت ما عضو شويد و به وبلاگهاي پر بازديد بپيونديد

www.pardisbox.ir

با تشکر از شما

توجه داشته باشيد که لينک هاي ارسالي شما هيچ نبازي به تاييد توسط گروه

پشتيباني ندارد

مديريت لينک باکس هوشمند پرديس باکس[گل]

این نظر توسط محمد در تاریخ 1348/10/11 و 10:17 دقیقه ارسال شده است

سلام
14000 نمونه سوال امتحاني دانشگاه پیام نور
كاملترين بانك سوالات پيام نور در ايران شامل بيش از چهارده هزار سوال تستي و تشريحي مربوط به امتحانات پايان ترم

لینکم کن
با تشکر


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
گفتم بنویسم به یاد تو، یادم آمد که پیشتر از غافلان بوده ام . گفتم بنویسم با عشق به تو، یادم آمد هنوز عاشق نشده ام. گفتم پس بگذار کمی باخورشید باشم برای طلوع، یادم آمد که من سالها پیش غروب کرده ام. گفتم پس بگذار کمی دعا کنم برای آمدنت. گفتم: اللهم عجل لولیک الفرج.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 38
  • کل نظرات : 39
  • افراد آنلاین : 14
  • تعداد اعضا : 54
  • آی پی امروز : 61
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 170
  • باردید دیروز : 53
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 446
  • بازدید ماه : 446
  • بازدید سال : 12,485
  • بازدید کلی : 64,387
  • کدهای اختصاصی